Wycieczki projektowe


W ramach projektu „Rozwój kompetencji w boguszowskich szkołach” uczniowie z grup koła matematycznego i koła przyrodniczego uczestniczyli w zajęciach w Sudeckiej Zagrodzie Edukacyjnej w miejscowości Dobków. Zajęcia grupa rozpoczęła od zwiedzania sal edukacyjnych.

W SALI ZIEMI-uczniowie mogli obejrzeć kolekcję skał i minerałów regionu, interaktywną makietę rzeki, w której mogli zamoczyć ręce w wodzie i samodzielnie wywołać powódź.

W SALI WULKANÓW-poznali typy wulkanów spotykanych na Ziemi, mogli zajrzeć do wnętrza każdego z nich i zrozumieć, jak powstają i jak przebiegają ich erupcje. Obejrzeli model gejzeru, który, zupełnie jak prawdziwy gejzer, wystrzeliwuje wodę w regularnych odstępach czasu.

W SALI TRZĘSIENIA ZIEMI-mogli doświadczyć zjawisko na największej w Polsce platformie symulującej trzęsienie ziemi oraz zobaczyć film 3D o powstaniu Sudetów i erupcji wulkanu. W SALI KACZAWSKIEJ-poznali najważniejsze atrakcje geoturystyczne Pogórza Kaczawskiego: dawne wulkany, kamieniołomy, formacje skalne, ale również rezerwaty przyrody, zabytkowe pałace, dwory i kościoły.

W SALI WARSZTATOWEJ – wykonali ogniste eksperymenty w laboratorium. Dowiedzieli się, dlaczego ogień płonie i co należy zrobić by szybko go zgasić. Stworzyli „ogniste węże faraona”. Wykonali również wybuchową erupcję modelu wulkanu na zewnątrz. Najwięcej emocji laboratoryjnych dostarczyło doświadczenie z „płonącą dłonią”, które sprawdzało hart ducha naszych uczniów. Dzielnie przeszli je wszyscy, no prawie wszyscy.


Grupa 8 uczniów z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 5 im. Bronisława Malinowskiego uczestniczących w zajęciach „Koła dziennikarskiego” wzięła udział w wycieczce w ramach Projektu współfinansowanego prze Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.


Grupa projektowa odwiedziła otwarte w roku 2016 Centrum Historii „Zajezdnia” na wrocławskim Grabiszynie. Prowadzone przez „Ośrodek Pamięć i Przyszłość” muzeum zajmuje się historią Dolnego Śląska, dziejami Wrocławia po 1945 roku, porusza tematykę związaną z II Rzeczpospolitą, II wojną światową, repatriacjami, życiem w dobie PRL-u.




Wizyta uczniów naszej szkoły na obozie ornitologicznym nad Bukówką.


Dzięki współpracy naszej szkoły z panem Piotrem Wasiakiem, prezesem Sudeckiego Towarzystwa Przyrodniczego i uprzejmości pani Małgorzaty Pietkiewicz, kierownika Grupy Obraczkarskiej „Odra”, uczniowie naszej szkoły mogli zobaczyć jak wygląda praca terenowa ornitologów. To już dziewiąty sezon obozu nad zbiornikiem Bukówka. Miejsce wybrane przez ornitologów, okazało się niezwykle trafione
i cenne w badaniach awifauny i dróg migracji ptaków Sudetów. Miejsce jest również „magiczne”,
surowy górski klimat, zimne noce, poranne mgły, obóz „ochrzczono”
tajemniczą postacią z Doliny Muminków- Buką.

Podczas pobytu nasi uczniowie odwiedzili obóz i zaobserwowali jak wygląda jego praca „od kuchni”,
brali udział w  obchodach, zobaczyli, jak wyglądają sieci ornitologiczne, jak dużej wprawy wymaga umiejętność wyplątania odłowionych ptaków, przyglądali się pomiarom i zakładaniu obrączek, ale najważniejszy jest ten bezpośredni kontakt. Mogli potrzymać żywego ptaka, który odlatuje z ich rąk, pochodzić pomiędzy dzikimi zaroślami, oglądać tamy bobrów, tropy ptaków na błocie,
czy w końcu sami mogą wskoczyć do błota.

Ptaki dopisały, wszyscy chętni mogli z własnych rąk wypuścić, wcześniej zaobrączkowanego ptaka.
Były czyże, rudziki, pierwiosnki strzyżyki, pełzacze, kosy, sikorki. Chociaż modraszki mają w zwyczaju „szczypać w palce” i  niektórzy rezygnowali z tej przyjemności, to jakże wspaniałe doświadczenie od narysowania modraszki w szkolnym konkursie plastycznym do przyglądnięcia się jej
i wypuszczenia z własnych rąk.

Zapaleńcy, praktycznie nie odchodzili od namiotu obrączkarskiego, z uwagą przyglądali
się jak pan dr Romuald Mikusek dokonuje pomiarów i obrączkuje ptaki.

Pan Piotr Wasiak z anielską cierpliwością pomagał młodzieży prawidłowo trzymać i wypuszczać zaobrączkowane ptaki, opowiadał ciekawostki o każdym gatunku. Nie zabrakło również licznych ciekawych zdań matematyczno – przyrodniczych dla naszych uczniów: przeliczanie ptaków,
układanie i rozwiazywanie zadań matematycznych, praca z mapą, skalowanie.
A w przerwie ulubione atrakcje: chodzenie w kaloszach po błocie, odpoczynek przy ognisku,
pieczenie kiełbasek, wspólne rozmowy i buszowanie w zaroślach.